تاریخ انتشار : یکشنبه 20 فروردین 1402 - 23:01
کد خبر : 5699

نقد و معرفی کتاب حرمسرای قذافی

نقد و معرفی کتاب حرمسرای قذافی
سه امتیاز- قذافی با وجود شعارهایی که می داد بیمار متوهمی بود که زندگی بسیار از افراد را در لیبی تغییر داد و سکاندار زندگی افراد بود.

به گزارش سه امتیاز، قذافی تا سال‌ها در لیبی یکه تازی می کرد تا اینکه تحولات مربوط به این کشور به انقلاب کشید و او به بدترین نحوه ممکن در گذشت. هر حاکمی در زمان حکومتش نقاط مثبت و منفی دارد. معمولاً نقاط منفی در زمان سقوط توسط روشنگران به گوش جهانیان می رسد.

در همین رابطه پیرامون قذافی زنانی دیده می شدند که ظاهراً محافظ وی و ابزار قدرتنمایی اش بودند اما بعدها مشخص شد همه آنها مربوط به حرمسرای او است که به بدترین شکل ممکل تشکیل داده است.

*مشخصات کتاب حرمسرای قذافی

این داستان را آنیک کوژان خبرنگار فرانسوی، لوموند منتشر کرده است. این کتاب در ایران با عنوان حرمسرای قذافی توسط انتشارات ثالث و در ۳۶۴ صفحه منتشر شده  و بیژن اشتری ترجمه این کتاب را به عهده داشته است. در حال حاضر نسخه فیزیکی این کتاب با ۱۰ درصد تخفیف به مبلغ ۱۶۸/۳۰۰ تومان به فروش می رسد.

قذافی و دختران در یک دیدار رسمی

قذافی و دختران در یک دیدار رسمی

نگاهی به سوابق نویسنده کتاب حرمسرای قذافی

بعد از اینکه کوژان حرمسرای قذافی را نوشت چند جایزه به دست آورد و کتابش به بیست زبان ترجمه شد. البته نباید فراموش کرد که قبل چاپ کتاب، او یک سری مقالات در این خصوص در لوموند چاپ کرده بود.

این خبرنگار فرانسوی در سال ۲۰۱۴ به مسئله تجاوز به عنوان یک سلاح در جنگ سوریه پرداخت.

کوژان در سال ۲۰۱۸ کتاب دیگری به نام «به اینجا نمی‌رسیدم اگر … روایت ۲۷ زن» را چاپ کرد. در این کتاب او سراغ ۲۷ زن موفق رفته است. او همینطور طی سال‌های اخیر چند کتاب دیگر هم در حوزه زنان چاپ کرده که یکی از آنها رمان و دیگری نمایش‌نامه است.

کوژان یک مرتبه در دهه نود جایزه آلبرت لاندره را برنده شده است. این جایزه به بهترین گزارشگر فرانسوی‌زبان اهدا می‌شود. او همینطور برای ده سال بین ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ یکی از اعضای هیئت ژوری این جایزه بود.

همین موضوع بهانه ای شده تا این کتاب را نقد کنیم:

*داستان کتاب حرمسرای قذافی

حرمسرای قذافی در دو بخش روایت می شود. در بخش اول توسط ثریا زن ۲۲ ساله لیبیایی گفته می شود.  او از ۱۵ سالگی ربوده می شود و به حرمسرای قذافی منتقل می شود. در بخش دوم کوژان به پوشش بخش اول و نقاط ضعف آن می پردازد.

کتاب حرمسرای قذافی در ایران مورد توجه قرار گرفت و جز کتاب های پربازدید بود. طراحی کتاب و پیشنهاد او توسط بعضی شخصیت های شناخته شده کشور عاملی شد تا این کتاب مورد توجه خوانندگان و علاقه مندان این حوزه قرار بگیرد.

نویسنده فرانسوی در سال ۲۰۱۲ کتاب حرمسرای قذافی را نوشته است.

بخشی از کتاب: 

هرگز این لحظه را فراموش نخواهم کرد. او فقط به بدنم تعرض نکرد بلکه روحم را نیز با دشنه ای سوراخ کرد. آن دشنه هرگز بیرون نیامد. همان جا ساکن و بی حرکت افتاده بودم و فقط گریه می کردم. قذافی به جادوی سیاه معتقد بود. او برای جادو و جنبل هایش به خون دختران باکره نیاز داشت.»

قذافی در سراسر ماه رمضان بارها وادارم کرد به اتاقش بروم؛ سیگار می‌کشید، جماع می‌کرد و وسط غرغرهایش کتکم می‌زد… به او التماس می‌کردم که حرام است، [چون] ماه رمضان است. [اما او توجهی نداشت] احترام گذاشتن به مقررات در دنیای بدون قیدوبند، بدون قانون و بدون منطق قذافی چه فایده‌ای داشت؟! حتی کارم به آن‌جا کشید که از خودم می‌پرسیدم آیا وسواس مادرم برای رعایت سفت و سخت مقررات اسلام، کار درستی بود؟

قسمتی-از-متن-کتاب-حرمسرای-قذافی

قسمتی-از-متن-کتاب-حرمسرای-قذافی

نقد کتاب حرمسرای قذافی توسط سه امتیاز:

قطعا این کتاب ارزش مطالعه دارد اما علاقه مندان باید بدانند که بدون نقص نیست.

سبک روایت کتاب روان و راحت است.

بخش اول کتاب طوری روایت شده که خواننده با انبوهی از سوالات روبرو می شود. شاید برای بخشی از خوانندگان بخش هایی از کتاب قابل باور نباشد. خواننده تلاش کرده در بخش دوم به سوالات بخش اول هم پاسخ بدهد و استدلاتی مطرح کند که حرفش را به کرسی بنشاند.

انسجام نوشتار بخش اول کتاب می توانست بهتر از این باشد.

در مجموع نویسنده توانسته بخش زیادی از منظور و هدفش که قدرت بی حد و حصر در یک فرد موجب مشکل می شود را کاملاَ خوب بیان کرده است.

حتی بدترین حاکمان هم مدافعان سر سختی دارند این جمله ای است که کتاب آن را به خوبی مطرح کرده است.

با اینکه نویسنده مسلمان نیست الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم…» را در کتابش تکرار کرده است.

نظر منتقدان خارچی و داخلی درباره این کتاب: 

پابلیشرز ویکلی: هشداری آگاهی‌بخش درباره هزینه‌های شخصی‌ای که مردم در ذیل نظام توتالیتر متحمل می‌شوند.

دی ولت: غرب مسحور زنان آمازونی قذافی بود. غربی‌ها خبر نداشتند که در پشت دیوارهای قصر قذافی چه خشونت وحشتناکی علیه زنان در جریان است… این کتاب بی‌شک یک دستاورد بزرگ ژورنالیستی است.

اکسپرس: کتاب از سوءاستفاده‌های جنسی گسترده قذافی طی بیش از چهار دهه حکمرانی‌اش پرده برداشته است… کوژان صفحه به صفحه اسامی و چهره‌های تازه‌ای را معرفی می‌کند و به قربانیان صدایی برای گفتن می‌دهد.

اشتری مترجم کتاب: قذافی زندگینامه قذافی نیست و خواننده نباید به این کتاب همچون زندگینامه سیاسی قذافی نگاه کند. این کتاب، در واقع فقط به یک وجه هولناک از زندگی قذافی می‌پردازد؛ وجهی که عملا تبدیل به جزئی از ساختار حکومتیِ رژیم قذافی شده بود. نویسنده کتاب برایمان شرح داده چگونه قذافی تعرض جنسی را تبدیل به ابزاری برای استیلا بر دیگران کرده بود.

 

همچنان شما می توانید در صورت تمایل برای مطالعه دیگر نقدها به بخش نقد کتاب مراجعه کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.