تاریخ انتشار : دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 16:33
کد خبر : 8259

مریم میرزاخانی نخبه ریاضی جهان که می‌خواست نویسنده شود

مریم میرزاخانی نخبه ریاضی جهان که می‌خواست نویسنده شود
دارنده مدال فیدلز می‌گوید زیبایی ریاضیات خود را تنها به شاگردان صبور نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری سه امتیاز، تقویم جهان در روز ۱۵ می میلادی و ۲۲ اردیبهشت ماه، به نام یک ایرانی گره خورده است. این روز به نام مریم میرزاخانی، ریاضیدان و دانشمند ایرانی که در سال ۱۳۹۳ موفق به کسب مدال طلای فیلدز شد، نامگذاری شده است . او استاد دانشگاه‌های پرینستون و استنفورد بود.

مدال فیلدز بالاترین جایزه‌ای است که یک ریاضیدان می‌تواند دریافت کند. او نخستین زنی است که از آغاز اهدای مدال فیلدز و تاریخ ٧٨ ساله آن، به این مدال دست یافت. به همین مناسبت زادروز میرزاخانی، روز جهانی زن در ریاضیات لقب گرفته است. پدر این دانشمند احمد میرزاخانی مهندس برق شناخته‌ شده‌ای بود و ریاست هیئت مدیره مجتمع آموزشی نیکوکاری «رعد» را بر عهده داشت. مریم سومین فرزند خانواده میرزاخانی است.

مریم میرزاخانی در فیسبوک و توییتر دارای اکانت بود البته بیشتر با هدف مسائل آموزشی نسبت به این کار اقدام کرده بود. او در یکی از مطالبی که در صفحه مجازی خودش نوشته، با اشاره به مشاور تز دکتری‌اش، به او گفته بود: «زمانی که بحث ریاضیات می‌شود، من (میرزاخانی) یک نوع جاه‌طلبی بی‌پروا دارم».

بهرنگ نوحی، استاد ریاضی دانشگاه کویین مری لندن و استاد سابق میرزاخانی، این بانو را اولین دختری دانست که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت.

نخبه ریاضی در دمصاحبه با و‌ب‌سایت انستیتوی ریاضی کلی در مورد علاقه‌اش به نویسندگی گفته بود:

«وقتی که بچه بودم رویایم این بود که نویسنده شوم. هیجان‌انگیزترین لحظاتم را به خواندن رمان می‌گذراندم، در واقع هر چیزی را به دستم می‌رسید می‌خواندم».

این بانو در مورد تاثیر دوران کودکی‌اش در شکل‌گیری علاقه به ریاضیات، عنوان کرد:

«خوش شانس بودم. وقتی دوره ابتدایی را تمام می‌کردم، جنگ ایران و عراق به پایان رسید، به مدرسه فرزانگان (زیر نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) رفتم و خانواده‌ از من حمایت می‌کرد. علاقه اولیه‌ام به علوم از طریق برادر بزرگترم ایجاد شد و بعدتر در دبیرستان این علاقه بر ریاضیات متمرکز شدم.»

نابغه ایرانی در سال ۱۳۷۲ با آن که کلاس دوم دبیرستان بود (و فقط سال سومی‌ها در المپیاد شرکت می‌کردند) توانست نظر و اجازه برگزارکنندگان المپیاد را برای شرکت در المپیاد بگیرد و مدال طلای آن سال را از آن خود کند.

البته او در تیرماه سال بعد هم مدال طلای المپیاد ریاضی را از آن خود کرد. اما مریم میرزاخانی به مدال المپیاد کشوری اکتفا نکرد و در سال ۱۹۹۴ در المپیاد جهانی ریاضی هنگ کنگ مدال طلای جهانی را از آن خود کرد. سال بعد (۱۹۹۵) هم در المپیاد جهانی ریاضی کانادا مدال طلای جهانی را با نبوغ خود از همه دنیا ربود و به ایران آورد. اما این بار کسی که رتبه اول را به دست آورده بود نخبه‌ای بی‌رقیب بود. میرزاخانی برای اولین بار در دنیا توانست در المپیاد جهانی ریاضی کانادا ۴۲ امتیاز از ۴۲ این المپیاد را کسب کرده و رکورد جهانی را به نام خود ثبت کند و پس از آن به دانشگاه صنعتی شریف تهران راه یافت.

*وقتی میرزاخانی از تصادف شدید جان سالم به در برد

اسفندماه سال ۱۳۷۶ اتوبوسی، دانشجویان ریاضی که در بیست و دومین مسابقات ریاضی دانشجویی شرکت کرده بودند را از اهواز به تهران می‌آورد. اما این اتوبوس به دره سقوط کرد و شش دانشجوی نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف (آرمان بهرامیان، رضا صادقی (برنده دو مدال طلای المپیاد جهانی)، علیرضا سایه‌بان، علی حیدری، فرید کابلی، دکتر مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی (دانشجوی دانشگاه تهران) در این سانحه جان باختند. مریم میرزاخانی هم در این اتوبوس بود اما جان سالم به در برد تا نام ایران با نبوغ او بر فراز قله موفقیت‌های علمی بدرخشد.

مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی در دوره المپیاد به حل مسائلی دشوارتر پرداخت اما به گفته خودش مهم‌تر از آن، ورودش به دانشگاه شریف و آشنایی با استادان و دانشجویان دیگر بود.

او پیش از تدریس در دانشگاه استنفورد، مدتی نیز در دانشگاه پرینستون درس می‌داد. پیش از اینکه مدال فیلدز به مریم میرزاخانی تعلق بگیرد، او به چند جایزه و افتخار دیگر در حوزه ریاضی رسیده بود.

مریم میرزاخانی در مصاحبه خود با کلی راجع‌به زیبایی ریاضیات گفته بود:

«بدون علاقه داشتن به ریاضی ممکن است آن را سرد و بیهوده بیابید. اما زیبایی ریاضیات خود را تنها به شاگردان صبور نشان می‌دهد».

شادروان میرزاخانی با «یان وندراک» دانشیار ریاضی دانشگاه استنفورد و پژوهشگر سابق علوم کامپیوتر نظری مرکز تحقیقات آی.‌بی.‌ام ازدواج کرد. همسرش اهل جمهوری چک بود و مریم میرزاخانی از او یک فرزند به نام آناهیتا دارد.

این ریاضیدان ۴ سال با سرطان سینه مبارزه کرد اما در المپیاد زندگی این سرطان بود که به مغز استخوان مریم سرایت کرده و سرانجام در ۲۴ تیر ۱۳۹۶ در ایالات متحده آمریکا به زندگی‌اش پایان داد تا رسانه‌ها تیتر بزنند: «میرزاخانی معادله مرگ را نوشت.»

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.